fredag 22. februar 2013

HENNING - Norsk treskjæring

Endelig har jeg fått somlet meg en tur til HENNING på østre Toten. Ett fantastisk sted der man kan oppleve ekte, norsk treskjærertradisjon. 
Litt om HENNING:
HENNING Norwegian Carving har sin historie helt tilbake til 1947. En familiebedrift over flere generasjoner, som tegner, produserer og selger håndlagde/håndmalte treskjæringer. Motivene er mange, men de fleste er hentet fra ekte norsk bygdeliv. Særegne produkter, i en klasse for seg selv spør du meg.
Familien holder til på ett koselig sted like ved Starum, med tømmerhus som fungerer som lager og utsalgssted. Eget verksted har de også på tunet. 
Sjekk ut hjemmesiden: www.henning.no
Er du ute etter noe spesielt til deg selv eller i gave som har sin historiske sjarm, er dette stedet!


Jeg har forelsket meg helt i mange av deres produkter, og ønskelisten er lang... ;) .....
De siste årene har jeg fått noen figurer av fatter og mamma i gaver, men nå fikk jeg til en tur til "Mesterstuen" selv. Veldig fornøyd med det. Og da ble ønskelisten enda lengre.....
Ett komplett "Brudefølget" som er 11 Fjordinger som bærer hver sin rytter henger høyt på lista. En fantastisk serie. 
Ellers har de mange andre flotte figurer både mennesker og dyr, for ikke snakke om alle de andre flotte Fjordingene de produserer. Det er helt rått hvordan de får det til å se så riktig ut, form og farge er helt perfekt!
Så nysgjerrig som jeg er, spør og graver jeg om det meste, de møter deg med en fantastisk glede og skikkelig service ;)

Været var dessverre dårlig, så vanskelig å få tatt noe skikkelig bilde ute.
Her er ihvertfall "Mesterstuen" fra utsiden.
                                 

Litt av en Fjording samling :)
Tusser og troll
"Mesterstuen"


Vel hjemme fra Kapp ble dagens fangst pakket ut av posene. Det er vanskelig å begrense seg der oppe... Men samtidig hyggelig å ha noe å ønske seg til neste besøk :)
Det ble handlet inn fire fjordinger til "Brudefølget" og ei "Husprinsesse" som jeg bare måtte ha!!

"Husprinsessen" min.
 Resultatet hjemme på kjøkkenet! 

2 kommentarer:

  1. Therese23.2.13

    Jeg får litt sånn smålyst til å ta en tur jeg og, men får en følelse av at kontoen kommer til å omkomme! Så mye fint!

    SvarSlett
  2. Hehe, neida, det går så fint ;) Skrik ut så tar vi en tur :)

    SvarSlett